Passa al contingut principal

PROJECTE DELS HORTS ESCOLARS


L'hort escolar és un projecte mediambiental, que impulsa la regidoria de Medi Ambient de Sant Sadurní d'Anoia amb la col·laboració d'algunes de les escoles de la vila és un hort escolar com a recurs pedagògic.

La proposta de “L’hort escolar” s’emmarca dins d’un concepte més global que anomenarem HORTS NO COMERCIALS ( horts familiars, horts comunitaris, horts preescolars, horts escolars i horts de caràcter científic), tots ells tenen com a objectiu principal la producció de fruita i verdura sense ànim de treure un benefici comercial posterior. En alguns casos l’objectiu d’aquesta producció és la subsistència, en d’altres l’educació o bé la investigació.

Pel que fa a la formació dels nens i joves la FAO recomanava els horts escolars com a una eina que afavoreix i contribueix a l’educació mediambiental i al desenvolupament individual i social, ja que afegeix una dimensió pràctic a als aprenentatges. Pot reforçar matèries instrumentals com les llengües i les matemàtiques, i d’altres com les ciències naturals, la tecnologia i les ciències socials.

L'objectiu bàsic del projecte és donar una educació ambiental i uns valors que seran extensius a tot el currículum. Per tal d'arribar a aquests grans objectius es treballen altres més específics.

  • Sensibilització i Educació Mediambiental mitjançant el contacte amb l'agricultura i l'hort
  • Introduir els alumnes a l'agricultura ecològica a partir d'aquesta experiència.
  • Reflexionar sobre el model d'educació, distribució i consum de la nostra societat.
  • Promoure el coneixement rural i tradicional mitjançant un treball d'aprenentatge intergeneracional entre els més petits i els més grans.
  • Educar en els valors de la sostenibilitat.

L’HORT COM A EINA EDUCATIVA

  • L’hort ecològic és un projecte de Centre amb l’objectiu fonamental d’educar en uns valors de progrés sostenible, de respecte a la natura, de socialització de l’entorn i de treball en equip. 
  • És un projecte que afecta a bona part del currículum de l’alumne, especialment Ciències Naturals, Llengua i comunicació, Matemàtiques, Socials, Tecnologia i Educació Visual i Plàstica. 
  • L’hort escolar i ecològic no només afavoreix l’adquisició d’aquests valors esmentats si no que permet el coneixement d’una realitat rural i agrària que es va perdent poc a poc i que és generadora d’uns valors rics i propis
 L’hort és una eina pedagògica destinada a nens de primària, secundària i batxillerat que permet el treball de conceptes, hàbits, actituds i procediments, així com valors. Es recomanable que quant abans es comenci el contacte amb aquesta eina, molt millor, Si cal des de P3.

OBJECTIUS FONAMENTALS 
  • aprofundir en la cultura de la sostenibilitat i la cultura de la terra. 
  • Produir aliments segurs, de qualitat i respectuós amb el Medi Ambient.
  • Potenciar el treball comunitari, el diàleg, la cooperació i la responsabilitat.
  • Afavorir la convivència i l'intercanvi de coneixements entre generacions diferents
  • Construir un entorn social i un estil de visa més saludable.
  • Aplicar noves tecnologies que permetin una major eficiència ecològica.
  • Crear petits entorns agrícoles a les àrees urbanes.
  • Millorar les competències bàsiques lingüístiques, matemàtiques i científiques.

“... si bé és cert que un pensament, si no el segueix una acció, és ineficaç, les accions sense pensament es revelen igual d’inútils.” Zygmunt Bauman. Fragment del llibre “Temps líquids”

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Què és un hort ecològic?

Un hort ecològic té com a finalitat aconseguir els productes de forma natural sense trencar l'equilibri amb la natura, essent al màxim respectuosos amb el medi ambient. Les característiques principals són: 1. Rotació de cultius: permet l'aprofitament de tots els nutrients del sòl i limita el desenvolupament de les plagues. 2. Associacions favorables i desfavorables: algunes plantes s'influencien mútuament de forma positiva, ja sigui atraient insectes que afavoreixen la pol·linització, allunyant plagues, etc. 3. Mètodes biològics de control de plagues: es poden fer servir polaritzacions d'extractes de plantes i i nfusions que ens ajudaran a la prevenció de plagues. En qualsevol cas, és impensable l'ús de productes insecticides no només per raons mediambientals, sinó també per raons de seguretat de l'alumnat. 4. Fertilització: es poden fer servir adobs orgànics d'origen animal, així com els procedents del cultiu de lleguminoses i del compostatge.

Associacions favorables i desfavorables

Rotació de cultius